“Ik ga toch geen spelletjes spelen tijdens werktijd!” Of zou u dat toch eens moeten overwegen?

Posted on 15 apr 2017

Het veranderen van gedrag en aanleren van nieuwe vaardigheden is een uitdaging. Wat kunnen we leren van de speltheorie om dit makkelijker en effectiever te maken?

We coachen, trainen en motiveren om het beste uit onze medewerkers te halen. Toch blijft het aanleren van een andere insteek (of gedrag) een uitdagende taak. Dit is precies wat een salestrainer met uw medewerkers probeert te bereiken. Om door het aanleren van nieuwe vaardigheden en het bieden van nieuwe inzichten hun effectiviteit te vergroten.

Eén van de succesfactoren hierbij is de leergierigheid van de deelnemers. Dit betekent; de informatie niet opdringen (push), maar een situatie creëren waarin de deelnemers nieuwsgierig worden (pull). En daardoor graag willen leren. In dit artikel wil ik u iets meer vertellen over het inzetten van spelelementen in een training om zo bovenstaand doel te bereiken.

Een praktijkvoorbeeld:
Weet u wat de meest succesvolle anti-snelheidscampagne uit de geschiedenis is? De “speed camera lottery”. Een dorp in Scandinavië kreeg de snelheid van het verkeer door het dorp maar niet naar beneden. Ook niet met snelheidscamera’s. Zij vroegen zich af: kunnen we mensen de snelheidslimiet laten respecteren en dat nog leuk maken ook? Zij bedachten het volgende: Als iemand de snelheidscamera passeert met een goede snelheid doen ze automatisch mee in een loterij waarin prijzen verdeeld worden die verdiend zijn aan de boetes van de te hard rijders. U kunt wel raden wat het resultaat van deze campagne was……

Wat we hiervan kunnen leren is dat het succesvol veranderen van gedrag het beste werkt als mensen de motivatie hebben om te veranderen. Laten we het eens leuk maken! Dit uitgangspunt is ook goed bruikbaar in trainingen (salestrainingen in mijn geval). Door het opnemen van uitdagende praktijksituaties en spelelementen kan je het effect van de training enorm verhogen.

  • Start met een uitdaging
  • Neem een verhaallijn op (metafoor)
  • Beloon goed werk en voortgang
  • Neem een kans-element op in het spel
  • Effectieve gebruikers-interface (grafische vormgeving)

Een leuk voorbeeld hiervan is “Mount NeverRest – a Serious Sales Game”. Dit salesspel verbetert commerciële vaardigheden en geeft inzicht in wat klanten écht belangrijk vinden. In deze sales game komen alle aspecten rond het commerciële proces aan bod. En het is nog leuk ook!

Reacties van deelnemers aan de Sales Game – Mount NeverRest:

“De tijd vloog voorbij, ik had nog veel langer willen spelen”

“Door deze manier van werken doet iedereen actief mee”

“Ik heb veel geleerd van de goede discussies die we hadden”

“Dit is veel leuker dan alle andere salestrainingen die ik ooit heb gehad”

“Ik wou echt graag winnen en daardoor werd ik behoorlijk fanatiek”

“Bedankt voor de leerzame middag. Ik ga er zeker iets mee doen”

Wilt u meer informatie, of een vrijblijvende demonstratie? Neem dan contact met me op!