Waardepropositie

Bij complexe producten en diensten wordt het steeds belangrijker om de toegevoegde waarde te kunnen aantonen voordat een klant het product of de dienst wil kopen. Een goede waardepropositie (Engels: Value Proposition) kan hierbij onmisbaar zijn.

Wat is een waardepropositie?

  • een heldere beschrijving van een tastbaar resultaat,
  • door de klant ervaren,
  • bij het toepassen van uw producten / diensten.
  • Hoe specifieker, hoe beter!

De meeste bedrijven gebruiken slechte waardeproposities. Het zijn meer beschrijving van specificaties, opsommingen van mogelijkheden, niet concreet, niet controleerbaar en daarmee ook niet geloofwaardig

Wat is dan wel een goede waardepropositie? Goede waardeproposities gaan over concrete en toetsbare resultaten. Aantoonbare succesverhalen maken je geloofwaardig in de ogen van de klant! Denk bijvoorbeeld aan de volgende elementen:

  • Omzet stijging
  • Snellere time-to-market
  • Kosten verlaging
  • Efficiency verhoging
  • Verhoging betrouwbaarheid installaties
  • Minder personeelsverloop

Uitwerken van een goede waardepropositie:

  1. Wat is het effect van ieder voordeel van je product of dienst op de prestaties van het eindproduct / proces bij de klant?
  2. Wat is de waarde daarvan in geld?
  3. Maak aannames expliciet
  4. Gebruik een logische opbouw
  5. Uitwerken in een business case / voorbeeld berekening

Voorbeelden van uitgewerkte waardeproposities:

Heimachine          Offshore          Smeermiddel          Value Elements

Value Selling heeft reeds veel bedrijven geholpen met het opstellen van ‘goede’ waardeproposities.
Mocht u meer willen weten over hoe dit precies werkt of direct een afspraak willen maken neem dan hier contact met ons op.